Zadaniem nauczycieli - szkolnych animatorów edukacji morskiej - jest:

  • Pełnienie funkcji lokalnych koordynatorów PPEM na poziomie szkoły (punkty kontaktowe)naucz
  • Inspirowanie nauczycieli do powiązania treści z zakresu edukacji morskiej z podstawami programowymi różnych przedmiotów
  • Realizowanie zajęć zgodnych z założeniami PPEM
  • Pełnienie funkcji opiekuna grupy podczas rejsów realizowanych w ramach PPEM
  • Udział w stacjonarnych szkoleniach żeglarskich dla nauczycieli
  • Udział w rejsach morskich dla nauczycieli (cele szkoleniowo-integracyjne)

Zajęcia edukacyjne w miarę możliwości powinny składać się z części teoretycznej (realizacja w szkole) i praktycznej (realizacja przez nauczycieli we współpracy z klubem/jednostką pływającą, profesjonalnymi instruktorami  np. na żaglowcu „Generał Zaruski”, który dysponuje przestrzenią do prowadzenia praktycznych zajęć edukacyjnych).

Ważne jest, aby nie utożsamiać edukacji morskiej z nauką żeglarstwa. Edukacja morska obejmuje znaczenie szerszy zakres wiedzy, która może być przekazywana przez nauczycieli w szkołach - w powiązaniu z podstawami programowymi różnych przedmiotów. Żeglarstwo to jedno z narzędzi do realizacji celów edukacyjnych, element edukacji morskiej.

Piotr Królak

STS „Generał Zaruski”

 

Prowadzenie podstaw edukacji morskiej. Szkolenie nauczycieli

Pomysł dokształcenia nauczycieli, aby poszerzyć ich wiedzę do poziomu umożliwiającego prowadzenie podstaw edukacji morskiej w szkołach, wynika z ograniczonej liczby dostępnych na rynku instruktorów żeglarstwa.

Problem ten szczególnie dotyczy mniejszych ośrodków, ale też i tych, gdzie tradycje wodniackie nie są szczególnie silne. Z założenia animator nie ma zastąpić instruktora żeglarstwa, a ma być pomostem między początkiem marynizowania młodzieży szkolnej a etapem, gdzie regularne kształcenie żeglarskie wchodzi w fazę szkoleń na wodzie, przy czym, odpowiednio przygotowany animator możliwości prowadzenia zajęć "mokrych" pozbawiony nie jest.

W praktyce to właśnie na animatorach spoczywa największa w całym systemie odpowiedzialność zaszczepienia bakcyla "pociągu do wody" podopiecznym. Aby to osiągnąć, animator powinien rozwinąć swoją wiedzę przez doznania, które zachęcą jego samego do dalszego odkrywania tajników wody. Przy powyższych założeniach zakładamy trzy elementarne etapy kształcenia animatora.

Na etapie pierwszym jest to kontakt z wodą przez zajęcia skierowane do grup nauczycielskich, chcących podjąć się roli animatorów. Niezbędny jest w tym procesie "biwak" lub rejs (minimum dwudniowy), realizowany w warunkach dostępnych w danym regionie (odpowiednio jezioro, zatoka lub morze). Powinien być to pierwszy krok spełniając zarazem rolę zachęcającą, jak i weryfikującą. Szkolenie wyniknie w tzw międzyczasie niejako samo z siebie.


Etapem drugim jest zespół zajęć dostarczających wiedzę szeroką z różnych obszarów wodniactwa. W doborze tych zajęć prócz dostępności wynikającej z akwenów  w danej okolicy istotną rolę pełnią bezpośrednie preferencje naszych animatorów (jeden woli kajaki, drugi żagle a trzeci motorówki). Naturalnym i oczywistym wydaje się, że lepszym edukatorem z zakresu danej dyscypliny będzie osoba czująca się w niej lepiej i czerpiąca radość z jej uprawiania. Równocześnie pewien zakres wiedzy jest uniwersalny i takie zagadnienia jak bezpieczeństwo, meteorologia w zakresie podstawowym czy umiejętność posługiwania się węzłami jest istotna przy każdej wyprawie nad wodę.

Etap trzeci to certyfikowanie na poziomie podstawowym naszych animatorów w systemach ogólnych przyjętych w danej dyscyplinie. Prócz możliwości czynnego udziału w zajęciach skierowanych do podopiecznych, da to nauczycielom swobody bycia "dwa kroki przed uczniami" co prócz możliwości pomocy przy pewnych zagadnieniach przyczyni się do budowy autorytetu u wychowanków. W przypadku żeglarstwa jest to stopień żeglarza jachtowego.

Robert Smagoń

Bractwo Morza

DSC09766.jpg
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Konkurs

Baner PPEM konkurs samorzady

oprogramie

modul1

modul2a

Rok szkolny 2019/2020 Uczestnicy

z Zaleskie

PPEM w szkołach

szkolne PPEM

„Zajęcia na fali”

PPEM konkurs nauczyciel logo

Przykłady dobrych praktyk

Certyfikacja

Zasady certyfikacji

szukaj

Logowanie

Statystyki

Użytkowników:
7
Artykułów:
307
Odsłon artykułów:
282860

Odwiedza nas

Odwiedza nas 109 gości oraz 0 użytkowników.

Joomla templates by Joomlashine
Joomla Extensions